Mediastrategie en mediaplanning

mediastrategie-is-als-een-puzzelMediastrategie en mediaplanning zijn als een puzzel

MEDIASTRATEGIE

Een advertentie plaatsen, een commercial laten vertonen; dat kan iedereen. Waar het om gaat is dat er op basis van de juiste uitgangspunten en geformuleerde doelstellingen een effectieve (en het liefst een creatieve) mediastrategie wordt bedacht. Hoe de mediastrategie er uit zal zien, is mede afhankelijk van de beschikbare informatie, de data, creatie, ervaringen uit het verleden en het laatste inzicht over de werking van middelen en communicatie. Met een “leuke ideetje” of een “vette korting”  schiet je tekort. Het moet met een weloverwogen en gefundeerde aanpak gebeuren, gebaseerd op merkstrategie, kennis van de doelgroepen, het creatieve concept en de actuele kennis van de beschikbare middelen en media.

MEDIAPLANNING

Mediaplanning is een boeiend vakgebied. Iedereen consumeert media en iedereen heeft er daarom ook een mening over. Maar bij mediaplanning gaat het om de juiste tactische inzet van media waarbij rekening gehouden wordt met de vele variabelen zoals communicatiedoelstellingen, creatieve uitwerking, doelgroep(eigenschappen), timing, budget en de mix van mediacommunicatie-middelen. Ervaring, onderzoek, actuele kennis en een dosis gezond verstand mogen hierbij niet ontbreken.

MEDIAKOSTEN

Bij een mediaplan zijn er altijd financiële beperkingen; of het mediabudget is te laag, of de mediatarieven zijn te hoog. Het zoeken naar de balans tussen die twee blijft steeds weer een (creatieve) uitdaging voor mij, met als doel het optimale mediaplan binnen de mogelijkheden.

Be the first to comment on "Mediastrategie en mediaplanning"

Leave a comment